Toneelstukken

LIJST TONEELSTUKKEN NATHAN VECHT

KORTE STUKKEN / EENAKTERS:

FIETSEN VOOR MALAWI (2v, 1m - 45 min)

synopsis
Trude en Hannes hebben een CO2-neutraal huwelijk. Hannes belegt verantwoord, zowel financieel als tijdens de lunch. Trude maakt elk weekend impulsief een bedrag over. Naar ondergelopen gebieden, uitstervende diersoorten en gewonde kindsoldaten. Maar wat als het goede doel opeens voor de deur staat? Of erger nog, op je dakterras?
Fietsen voor Malawi is een tragikomische worsteling van een generatie die zeulend met uitpuilende boodschappentassen geen idee heeft waar de tanden in te zetten.

GO VOTE! (2v, 1m - 45 min)

synopsis
Twee vrijwillige dames runnen een stemlokaal. Alles verloopt naar wens. Tot een jongeman in het stemhokje er- letterlijk en figuurlijk- niet meer uitkomt. In de hoop dat hij voor sluitingstijd nog een keuze zal maken, voorzien de dames de jongeman van ongevraagd stemadvies. Dan blijken de dames niet alleen diametraal tegenover elkaar te staan, ze zijn het tot overmaat van ramp ook nog regelmatig met zichzelf oneens.
Go Vote! is een muzikale komedie over drie zwevende kiezers die overeind proberen te blijven tussen holle politieke soundbites en de complexe realiteit van alledag.

GOD IN FRANKRIJK (1v, 2m - 45 min)

synopsis
'Als die malloot de verkiezingen wint, gaan wij emigreren!', riepen Evert en Frieda tegen iedereen die het maar wilde horen.
En daar zitten ze dan.
God in Frankrijk is de tragikomische tirade van een echtpaar dat vanwege onvrede over de koers in eigen land naar Frankrijk is geemigreerd. Evert mag die dag zijn zegje doen op de vaderlandse radio. Maar wanneer de radio ontvangst weigert, en Frida verstrikt raakt in het joie de vivre, wordt de hulp van de klusjesman ingeschakeld. Touwtrekkend om de diensten van de Fransman, doen beide echtelieden een wanhopige poging om alsnog gehoor te vinden. Zij bij hem. Hij bij de wereld.

POST (2v, 2m - 60 min)

synopsis
In een kleine, maar hechte gemeenschap doet het lokale postkantoor tevens dienst als ontmoetingsplek. Als een onbekende jongeman een efficientieslag komt doorvoeren, breekt er een verbeten strijd om lijfsbehoud uit.
Post is een tragikomedie over een samenleving in opperste staat van verwarring.

AVONDVULLENDE TONEELSTUKKEN

DON JUAN (7v, 8m)

synopsis
Don Juan is één van de bekendste sympathieke schurken uit de dramatische literatuur. In deze scherpe eigentijdse komedie, vrij naar Molière, gaat de hartverwarmende vrouwenverslinder niet op strooptocht in het Sicilie van 1665, maar in het Nederland van nu. Onstuitbaar snelt hij van de ene liefdesverovering naar de andere. Iedereen die hem een gebrek aan moraal verwijt, blijkt er zelf een dubbele moraal op na te houden. Compromisloos volgt hij zijn hedonistische principes tot hij moederziel alleen achterblijft.
Don Juan is een komedie over moraal, media, liefde en seks in het Nederland van nu.

KUNSTHART (3v, 5m)

synopsis
De directeur van het Rijksmuseum en de projectmanager van de Fietsersbond hakken tijdens een intieme ontmoeting samen knopen door, in aanwezigheid van de Nachtwacht.
De vrouw van een wereldberoemde DJ voert voorafgaand aan diens optreden tijdens de troonwisseling een opzienbarend gesprek met de chef-dirigent van het Concertgebouworkest.
De premier reageert vanuit het Torentje op de protesten tegen de kunstbezuinigingen, en toont zich een verrassend groot kunstliefhebber.
Kunsthart is een actuele komedie in drie delen, over de Nederlandse volksaard en hoe we ons verhouden tot de kunsten.

GIDSLAND (6v, 8m)

synopsis
Het kabinet is op een geheime locatie bijeen voor crisisoverleg over een menswaardig asielbeleid.
Een jonge, bevlogen presentatrice wil groen licht van de omroep krijgen voor een nieuw, journalistiek programma. De bewoonster van een door de aardbevingen getroffen boerderij in Groningen vecht voor een schadevergoeding. Een maand later treffen de drie elkaar in een live talkshow op televisie. De belangen, frustraties en wensen van de gasten botsen frontaal. Terwijl het hele land zich voor de buis verzamelt, storten ze hun hart uit in een uitzending die niemand had voorzien.
Gidsland is een nieuwe actuele komedie over de Nederlandse identiteit. Over polderaars, opportunisten en idealisten. Over een land dat de weg wijst als er geen wolkje aan de lucht is. Maar hoe gedragen we ons als er wel iets op het spel staat?

AQUARIUM (2v, 2m)

synopsis
Televisiepresentatrice Birgit en haar jongere geliefde Walter betrekken hun nieuwe appartement. Nog vóór de verhuisdozen zijn uitgepakt, staan de buren op de stoep. De buurman doet iets bij de inlichtin­gendienst, maar wat, daar kan hij niks over loslaten. Birgit kan haar nieuwsgie­righeid niet bedwingen en wil weten of ze wordt afgeluisterd. Als er geen dossier over Birgit blijkt te bestaan, maar wel over Walter, is er geen weg meer terug. Wat begon als een onschuldige ontmoeting, verandert al snel in een nachtmerrie.
Aquarium is een zwarte komedie over privacy en gezien willen worden.

ONZE STRAAT (6v, 6m)

synopsis
Onze Straat gaat over een straat, in een stad, ergens in Europa. Een straat zoals er duizenden zijn, met een avondwinkel, een wasserette en bewoners die wel een voordeur maar niet hun leven delen. In drie grote scènes zien we hoe de tijd door de straat heen trekt. We leren de bewoners van vier huishoudens kennen die wel een voordeur, maar niet hun leven delen. We zien hoe die levens zich in twaalf jaar ontwikkelen. En hoe om hen heen de straat verandert: mensen verhuizen, er ontstaan liefdes, kinderen worden geboren, ouderen sterven. Over klein geluk, stil verdriet en hoe niets blijft zoals het is.
Onze Straat is een toneelstuk in drie delen voor 10 acteurs, vrij naar Our Town van Thornton Wilder.

MUSICALS

IN DE BAN VAN BROADWAY (8v, 8m)

synopsis
Grace, een meisje van eenvoudige komaf, krijgt toegang tot de kleedkamer van haar idool: de beroemde actrice Margo Miller. Met haar schrijnende levensverhaal wekt Grace medelijden op bij Margo en haar entourage. De Broadway-ster ontfermt zich over de jonge vrouw. Maar dan blijkt de ogenschijnlijk naïeve Grace er een geheel eigen agenda op na te houden.
In de ban van Broadway is een grootse en geniepige zomermusical, met dubbelrollen en decorvondsten, hilariteit en haastverkledingen en nieuwe liedteksten op bekende melodieën.

SELMA ANN LOUIS (8v, 8m)

synopsis
Als drie jeugdvrienden elkaar na lange tijd weer terugzien, besluiten ze de reis die ze na hun eindexamen maakten nog eens over te doen. Voor ze goed en wel vertrokken zijn, slaat het noodlot toe: ze raken betrokken bij een schietpartij. In hun pogingen uit handen van de politie te blijven, werken ze zichzelf steeds verder in de nesten. Tijdens de roadtrip die volgt worden ze pijnlijk geconfronteerd met hun nooit ingeloste dromen. Ze besluiten hun ketenen los te gooien en alsnog hun dromen achterna te reizen.
Selma Ann Louis is een komische en muzikale voorstelling; inclusief zang en dans, bloedstollende achtervolgingsscènes, dubbelrollen en haastverkledingen.

Overige informatie over andere stukken. Informeer ook bij onze Stichting naar mooi repertoire.

'De goede dood' en 'Amateurs' van Wannie de Wijn.

Beide zijn ook in de Friese taal beschikbaar onder de titels: 'De goede dea' en 'Amateurs'
De tekstboeken, Nederlands en Fries, kunt u bij Uitgeverij De Toneelcentrale aanschaffen..

Wim T. Schippers
Met ingang van 1 januari 2012 heeft Bredero het exclusieve recht toestemming tot opvoering, door amateurs, voor de stukken van Wim T. Schippers te geven. Bredero is het enige bureau dat opvoeringsrechten mag innen.

Hallo medemens' van het Werktheater.
Nu beschikbaar voor amateurgroepen. Uitgever: De Toneelcentrale